Tekenen immens populair als examenvak dit jaar!

mei 2022

Tekenen en handvaardigheid zijn populair onder leerlingen van het Comenius Lyceum in Capelle aan den IJssel. Dit jaar doen 88 mavo-, havo- en vwo-leerlingen eindexamen in deze kunstvakken, veel meer dan op andere scholen. Dit is vooral te danken aan het enthousiasme van een aantal docenten, dat cultuur hoog in het vaandel heeft staan. ,,Bij hen léér je werkelijk.’’

Als meneer Felix spreekt, zwijgt de havo 5-klas. In het kleurrijke lokaal, behangen met onder andere arty posters en een hele trits schildersezels, vraagt hij zijn leerlingen hoe je diepte in voorwerpen ziet, en zet zijn woorden kracht bij door met zijn voeten een schuifelend Michael Jackson-dansje te maken.

Conrector Henriëtte Steuten, geposteerd in de deuropening, kijkt vergenoegd mee. Ook zij beaamt dat de passie van leraar Peter Felix - let op: géén artiestennaam - en zijn collega Lia Oegema debet is aan de grote hoeveelheid studenten dat het penseel ter hand neemt. ,,De professionaliteit van ons team verklaart voor een groot deel de groei van de hoeveelheid leerlingen die voor tekenen kiest. Peter heeft de Willem de Kooning gedaan, op veel vmbo's van het Comenius Lyceum in Rotterdam lesgegeven, en nu hier. Als je van hem les hebt, dan léér je werkelijk. Elke dag weer.’’

Door de jongeren kennis te laten maken met werk uit alle windstreken, inclusief ‘flex-colleges’ over Afrikaanse of islamkunst, wordt hun blik op de wereld verbreed. ,,Veel stromen door naar de docentenopleiding, want ze willen zelf les gaan geven in dit vak. Het mooie is dat ze zichzelf leren kennen. Tekenen is hier zeker geen escape-vak, het sluitstuk van een pretpakket. Het is een rechtstreekse verrijking van hun kennis.’’ Veel stromen door naar de docentenop­lei­ding, want ze willen zelf les gaan geven in dit vak.

Docent Oegema: ,,Bij de opleiding voor zorgpersoneel aan het Radboud  Universiteit in Nijmegen hebben ze uitgezocht welke studenten uitblinken in het vak diagnostiek. Wat bleek? Ze hadden allemaal tekenen of handvaardigheid in hun eindexamenpakket gehad. Het draagt dus óók bij aan het succesvol doorlopen van studies in heel andere richtingen.’’

Bij Peter Felix gaat de les inmiddels door. Op 8 april hebben de leerlingen hun laatste praktische opdracht voor tekenen ingeleverd: een schilderij over het thema ‘Te gek’, inclusief een beschouwing over hun kunstwerk. Ze lieten zich inspireren door ‘te gekke’ kunstwerken van artistieke grootheden als Jeroen Bosch of Salvador Dalí. Bij het geven van een cijfer kijkt de docent of het schilderij een spannend en aansprekend beeld oplevert, en hoe de leerling het voor elkaar heeft gekregen.

,,Dat wil zeggen: welke manier van schilderen en welk formaat hij of zij heeft gebruikt en welke afbeeldingen er als inspiratiebron zijn gekozen’’, klinkt het. ,,Ook de reflectie op het kunstwerk wordt beoordeeld met een cijfer. Deze twee cijfers maken deel uit van het schoolexamen voor dit vak. Daarna volgt nog het centraal schriftelijk examen in mei.’’

Volgend schooljaar zullen nog meer lyceumleerlingen op Comenius eindexamen doen in tekenen en handvaardigheid. Docent Oegema – tevens decaan – ziet als reden voor deze nog immer gestage toestroom dat de leerlingen altijd kunnen binnenlopen in de lokalen voor de kunstvakken en geïnspireerd worden door elkaar. Ook hebben ouders een belangrijke rol. ,,Vroeger stimuleerden die hun kind vaker om een theoretisch keuzevak te nemen dat mogelijk direct aansluit bij een vervolgopleiding of voor het gevoel zwaarder woog, nu vinden ze een brede ontwikkeling van hun kind belangrijker. Ze vragen zich af: waar wordt mijn kind gelukkig van?’’

Marcel Potters, Frank de Roo- Algemeen Dagblad. Link naar het artikel
 

« ga terug