Minister Dennis Wiersma bezoekt Comenius Beroepsonderwijs

april 2022

‘Het vmbo moet op een voetstuk, dat is mijn missie’

Dat de pedagogische opdracht van het onderwijs minstens zo belangrijk is als het meegeven van kennis en vaardigheden; dat vmbo-leerlingen alle kansen verdienen op een mooie toekomst; en dat er echt iets moet gebeuren aan het lerarentekort. Dat zijn de onderwerpen waarover Ismail Aghzanay het wilde hebben met minister Dennis Wiersma.
 
Ismail, docent en teamleider bij Comenius Beroepsonderwijs én Leraar van het Jaar 2021 voor het voortgezet onderwijs: ‘De vorige minister, Arie Slob, ging langs bij de Leraren van het Jaar. Ik dacht: dat zou voor ons óók leuk zijn.’ Hij stuurde een medewerker van de minister een appje en kreeg al snel een positief bericht.

Hete hangijzers bespreken
Op maandag 11 april leidde Ismail minister Dennis Wiersma rond langs de mooie praktijklokalen. De twee maakten een wandeling rond het Comenius-terrein aan de Lijstersingel in Capelle aan den IJssel, waarbij Ismail de kans greep om zijn hete hangijzers te bespreken. Ten slotte ging de minister in gesprek met drie leerlingen. Die hadden Ismail tevoren gevraagd of hij ‘het ijs wilde breken’, maar dat bleek nauwelijks nodig. Wiersma, strakke spijkerbroek en roodblonde kuif, stelt zich voor met: ‘Hoi, ik ben Dennis.’ Hij luistert aandachtig, knikt, vraagt door.

Leerplicht
De opmerkingen van de leerlingen sluiten goed aan bij de boodschappen van Ismail. Neem tweedeklasser Leon: ‘Sommige leerlingen komen regelmatig te laat of zijn een week afwezig. Dan stuurt de school hen naar Leerplicht, maar ik vind dat de school moet uitzoeken wat er aan de hand is. Sommige leerlingen kunnen door armoede niet goed vervoer naar school regelen.’ Vierdeklasser Hayam: ‘Er zijn ook leerlingen die met problemen niet bij hun ouders terecht kunnen.’ De minister beaamt: ‘Te laat komen en afwezigheid, daar zit vaak iets onder. Daar zou de school in geïnteresseerd moeten zijn.’ Interim-directeur Els Bakers, die ook aan tafel zit: ‘Melden bij Leerplicht moet; dat helpt om verzuim zichtbaar te maken. Maar wij kunnen zeker nog meer meekijken naar wat er aan de hand is.’

Buitenlandse reizen
Hayam vindt dat het vmbo wordt achtergesteld bij mavo en havo. Wiersma vraagt om een voorbeeld. Hayam: ‘Mavo en havo krijgen meer aandacht en faciliteiten. Bijvoorbeeld reizen naar het buitenland. Dat zou voor vmbo-leerlingen ook heel nuttig zijn.’ De minister knikt. Interim-directeur Els: ‘Jullie hebben de afgelopen paar jaar door corona heel weinig activiteiten gehad. Ik begrijp jullie wens. Ik neem daar deze week een beslissing over.’

Langere brugperiode
Vierdeklasser Nesrine vindt dat je leerlingen niet al in groep 8 een schooladvies moet geven. Zij is ook voor een langere brugperiode. Dat is Wiersma roerend met haar eens. ‘We kijken naar een verlengde groep 8-periode en we gaan vaker brede brugklassen inzetten. Ik heb zelf de mavo gedaan. Dat was een lastige periode omdat mijn ouders toen uit elkaar gingen. Het helpt als je langer de tijd krijgt om toe te groeien naar het juiste niveau.’

Gouden toekomst
Na afloop zegt de minister: ‘Het is heel jammer dat leerlingen ervaren dat ze anders worden bejegend. Zo’n bejegening is ook totaal onterecht. Juist het vmbo leidt de vakmensen op die we zo hard nodig hebben. Je hebt een gouden toekomst als je hier start. Kijk naar Ismail: die vertelde dat hij is begonnen op het speciaal onderwijs. Nu is hij teamleider. Ik zat op de mavo en ben nu minister. Het vmbo moet echt op een voetstuk. Dat is mijn missie.’

Ismail is na afloop dik tevreden. ‘Ik heb mijn punten kunnen bespreken, voelde me begrepen, en de minister beaamde een aantal zaken. En ik ben zó trots: wat deden mijn leerlingen het geweldig!’

« ga terug