Bij Comenius draait alles om de ontmoeting tussen leerling en leraar. In dat contact gebeurt het echte leren. Vanuit onze kernwaarden liefdevol, verrijkend en toekomstgericht bereiden wij jonge mensen voor op hun toekomst. We willen dat zij zelfbewust en gelukkig hun weg vinden, én dat zij leren samenleven met anderen in respect en verbondenheid. Ons onderwijs gaat dus niet alleen over kennis, maar ook over karakter, verantwoordelijkheid en goed samenleven. Zo dragen we bij aan de vorming van mensen die niet alleen hun eigen talent ontwikkelen, maar die ook van betekenis zijn voor hun omgeving en de samenleving als geheel.
Wij bieden onderwijs dat leerlingen actief betrekt bij hun eigen leerroute. Dat betekent dat zij keuzes kunnen maken die passen bij hun talenten en interesses, en stap voor stap leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling. Zo groeien zij uit tot zelfstandige en betrokken burgers.
Dit doen wij zoveel als mogelijk in samenhang met onze omgeving: ouders, buurt/wijk, vervolgonderwijs, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn voor ons belangrijke partners. Leren vindt zoveel mogelijk plaats in een contextrijke omgeving, waarin theorie en praktijk elkaar versterken en betekenis krijgen.
Onze scholen staan stevig in de pluriforme samenleving van vandaag, met oog voor verschillen en met hoge verwachtingen van onze medewerkers en leerlingen. We werken als lerende gemeenschap: nieuwsgierig, reflectief en samenwerkend. Waar nodig en mogelijk bieden we passende ondersteuning. Zo zorgen we ervoor dat leerlingen niet alleen voorbereid zijn op hun eigen toekomst, maar ook leren bijdragen aan een samenleving waarin verbondenheid en goed samenleven centraal staan.
Comenius is een open christelijke scholengroep. De Bijbel inspireert ons, vooral de boodschap van liefde en verbondenheid die daarin centraal staat. Tegelijk verwelkomen we iedereen: gelovig of niet, ongeacht afkomst, overtuiging of levensbeschouwing. Wat ons bindt, is de overtuiging dat ieder mens waardevol is.
Onze naamgever, Jan Amos Comenius, zag onderwijs als meer dan kennisoverdracht. Hij geloofde dat goed onderwijs het hoofd, het hart én de handen vormt en daarmee de hele mens. Dat gedachtegoed leeft in onze scholen.
“Scholen moeten niet alleen werkplaatsen van leren zijn maar ook werkplaatsen van menselijkheid" (Jan Amos Comenius)
Iedere dag beginnen we samen met een dagopening. Je krijgt godsdienstles en een paar keer per jaar staan we stil bij belangrijke momenten, zoals Pasen en Kerst. Iedereen doet dan mee.
‘Open’ betekent ook dat je nét zo welkom bent als je een ander geloof hebt, of helemaal geen geloof. Dat vinden we belangrijk, want onze scholen staan midden in een samenleving met veel verschillende achtergronden. Onze open houding past goed bij deze diverse wereld.
Op onze school voel je je veilig en gezien. Je mag zijn wie je bent. We moedigen je aan om na te denken: wie ben jij, wat vind jij belangrijk? Samen praten we met respect over meningen en geloven. Zo leer je veel, over anderen én jezelf.
Daarbij hoort ook dat je zelf een actieve bijdrage levert: meedoet, meedenkt en meebouwt aan een omgeving waarin iedereen telt. Bijdragen aan elkaar en aan het samenleven is geen keuze, maar een vanzelfsprekend onderdeel van hoe wij met elkaar omgaan in onze scholen.
Met trots presenteren wij ‘Verbindend naar de toekomst’, het gezamenlijk koersdocument van Comenius voor de jaren 2025-2029. Deze Koers Comenius is het resultaat van maandenlange samenwerking en reflectie en geeft ons een duidelijke koers in de richting van een mooie toekomst.